När vi åker på läger och sover i tält har vi lite olika tält med oss beroende på hur många vi är.

Gilwell-tälten som syns på den här bilden är gamla trotjänare. De sov vi 7 äventyrarscouter i för nästan 30 år sedan. Det var trångt! Packningen fick inte plats i tälten utan den hade vi i vindskydd. På sista tiden har vi inte behövt ha det riktigt så trångt i tälten men 5 personer i ett Gilwell-tält är lagom.

Gilwell-tält

För några år sedan köpte kåren in tre nya Primus-tält. De har två sovavdelningar och ett utrymme för skor tex i mitten. Det är lagom med tre personer (kanske fyra spårare i varje avdelning).

Primus-torskställning

På bilden syns ett av våra primustält och en annan kårs primustält. I förgrunden syns ett torkställ som några scouter surrat.

På varje läger har vi ett kökstält med gasolspisar och annan utrustning. Här förbereds och lagas mycket mat även om scouterna också lagar mat på spisar över öppen eld.

kökstält

Ibland har vi ett matbord under en regnskydd som byggs av slanor och en stor presenning. På Vässarölägret 2015 valde vi att bara ha det stora blå mattältet som syns på bilden nedan mittemot det vita kökstältet.

kök-mattält

Lägret sover