En scoutkår fungerar ungefär som alla andra föreningar.

I scoutkåren finns det olika avdelningar som är uppdelade efter scouternas åldrar. I vår kår har vi 4 avdelningar fördelade på 1 spårar-, 1 upptäckar- och 1 äventyraravdelning och 1 utmanarlag. Tidigare hette spårarna miniorer, upptäckarna hette juniorer, äventyrarna hette patrullscouter och utmanarna hette seniorer. Detta ändrades för att alla svenska scoutförbund skulle ha gemensamma namn och för att det skulle kännas mer modernt. Bland annat!

Varje avdelning är uppdelad i patruller (små grupper). En patrull består oftast av fem till åtta medlemmar. I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra som är yngre eller lika gamla. Varje avdelning träffas en gång i veckan i vår lokal i Wallingården eller i Uvbergsstugan.

Kåren har en vald styrelse som träffas varannan månad. På styrelsemötena diskuterar man bland annat kommande aktiviteter, ledarsituationen och följer upp ekonomin. Kåren har också ett medlemsregister som uppdateras löpande.

Vi har vanligtvis också en båtfogde som är ansvarig för våra båtar. För tillfället är den platsen vakant.

Om man vill engagera sig i föreningen finns det många uppgifter att hjälpa till med. Allt ifrån att jobba med båtarna, hålla ordning på material och vara med i Uvbergsstiftelsen som sköter om vår scoutstuga i Uvbergsviken.

Mer om scouterna som riksorganisation

Vår organisation