På våra avdelningsmöten gör vi olika aktiviteter tillsammans. Aktiviteterna följer scoutmetoden vilken är unik för scouting.

Vi lär oss genom att göra saker, dvs. det blir inte så mycket teori. När vi lär oss sjukvård bygger vi bårar och bär varandra, lägger första förband och plåstrar om varandra. Vi leker lekar och tränar på samarbete, bygger flotte, gör olika hantverk och lär oss om scoutings värderingar genom att jobba med scoutlagen, mm!

Scoutmetoden

Scoutmetoden är en metod för personlig och social utveckling där vi lär genom att göra i den lilla gruppen, patrullen. Varje scout får möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Våra aktiviteter är utmanande, roliga och spännande.

På Scouternas webbplats kan du läsa om scoutmetodens sju olika delar. »

Övernattning och hajk

När vi sover inomhus i stuga, tex vår scoutstuga i Uvberget kallar vi det för övernattning. På en övernattning kan vi tex. ha olika aktiviteter på isen eller jobba med något hantverk. På kvällen är det mysigt att sitta runt elden och sjunga lägervisor!

Hajk kallar vi det när vi vandrar med ryggsäck och sover utomhus i vindskydd. Det är mest Äventyrarna och Utmanarna som går på hajk eftersom det är lite för tungt för de yngre scouterna att bära med sig hela hajkutrustningen.

Läger

Att åka på läger med sin patrull eller avdelning är ett riktigt äventyr för de flesta scouter, oavsett hur gammal man är. På sommaren brukar vi åka på ett större läger tillsammans med andra kårer.

Vi brukar bestämma vilket läger det blir till sommaren i januari eller februari. Spårarna brukar vara på läger i 2-3 nätter och de äldre scouterna i en vecka.

På scouternas huvudsida finns mer information om läger och hajker. http://www.scouterna.se/aktiviteter-och-lager/hajk-och-lager/

Scouternas läger i Sverige och världen

Från att du är upptäckarscout kan du åka på läger i Sverige och världen som anordnas centralt av Scouterna. Det kan till exempen vara en segling i Östersjön med vårt skepp Biscaya eller den utmanande vandringen Explorer Belt någonstans i Europa.

Scouternas läger i Sverige och världen. »

Scouternas Aktivitetsbank

Scouterna har en egen Aktivitetsbank där alla kan hitta roliga aktiviteter för olika åldrar och med olika teman.

Hitta aktiviteter i Aktivitetsbanken. »