Stora Tuna Scoutkår är en av de äldsta scoutkårerna i Borlänge. Förutom Stora Tuna Scoutkår finns också Borlänge scoutkår. Vi hör till Svenska scoutförbundet SSF som är en av Sveriges största ungdomsorganisationer. Vi är religiöst och politiskt obundna.

Våra samlingslokal ligger i Wallingården som ligger i närheten av Stora Tuna kyrka. Vi har också ofta möten i Uvbergsstugan, en scoutstuga som vi äger tillsammans med Borlänge scoutkår.

Stora Tuna Scoutkår är en sjöscoutkår och vi äger tre segelbåtar, S/Y Amie, S/Y Borrow och S/Y Victoria. Båtarna finns vid Uvbergsstugan.

Det är mest de äldsta scouterna, Utmanarna som seglar, men vi försöker låta alla åldrar prova på segling så tidigt och mycket som möjligt.

Seglingsintresserade vuxna är mycket välkomna att engagera sig i kåren och hjälpa till med båtarna!

Vi har även tillgång till kanoter och optimistjollar som vi använder så ofta som möjligt.